HOPALILAR DERNEĞİ
TÜZÜĞÜ
Derneğin Adı ve Merkezi
Madde 1- Derneğin Adı: “Hopalılar Derneği” dir.
Madde 2- Derneğin merkezi İstanbul’dur. Şubesi açılmayacaktır.
ADRES: Orhantepe Mahallesi Defne
sokak No:16 Cevizli /KARTAL
Derneğin Amacı
Madde 3- Derneğin Amacı ve Bu Amacı Gerçekleştirmek İçin
Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleri ile Faaliyet Alanı
Dernek faaliyet alanı olarak öngörülen İstanbul’da ikamet
eden Hopalılarla Hopa’daki hemşehrilerimiz arasında birlikteliği, dayanışmayı
sağlamak, başta sağlık ve eğitim hizmetleri olmak üzere Hopa’da yapılması,
iyileştirilmesi, geliştirilmesi gerekli sosyal hizmetler için yatırım yapmak
organizasyonlar düzenlemek, maddi imkansızlıktan dolayı eğitim ve öğrenim
görmede zorlanan başarılı ve yetenekli Hopa’lı öğrencileri okutmak, onlara burs
imkanı sağlamak.
Madde 4- Dernek sivil toplum faaliyetlerinin etkinleştirilmesi ve
geliştirilmesini sağlamak ve bu konuda çalışmalar yapan kişi ve kuruluşlara
destek vermek amacı ile kurulmuştur.
Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları
ve Biçimleri
1-Faaliyetlerinin
etkinleştirilmesi ve geliştirilmesi için araştırmalar yapmak,
2-Kurs,
seminer, konferans ve panel gibi eğitim çalışmaları düzenlemek,
3-Amacın
gerçekleştirilmesi için gerekli olan her türlü bilgi, belge, doküman ve
yayınları temin etmek, dokümantasyon merkezi oluşturmak, çalışmalarını duyurmak
için amaçları doğrultusunda gazete, dergi, kitap ve bülten gibi yayınlar
çıkarmak,
4-Amacın
gerçekleştirilmesi için sağlıklı bir çalışma ortamını sağlamak, her türlü
teknik araç ve gereci, demirbaş ve kırtasiye malzemelerini temin etmek,
5-Gerekli
izinler alınmak şartıyla yardım toplama faaliyetlerinde bulunmak ve yurt
içinden ve yurt dışından bağış kabul etmek,
6-Tüzük
amacının gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyulan gelirleri temin etmek amacıyla
iktisadi, ticari ve sanayi işletmeler kurmak ve işletmek,
7-Üyelerinin
yararlanmaları ve boş zamanlarını değerlendirebilmeleri için lokal açmak,
sosyal ve kültürel tesisler kurmak ve bunları tefriş etmek,
8-Üyeleri
arasında beşeri münasebetlerin geliştirilmesi ve devam ettirilmesi için yemekli
toplantılar, konser, balo, tiyatro, sergi, spor, gezi ve eğlenceli etkinlikler
vb. düzenlemek veya üyelerinin bu tür etkinliklerden yararlanmalarını sağlamak,
9-Dernek faaliyetleri için ihtiyaç
duyulan taşınır, taşınmaz mal satın almak, , kiralamak, kiraya vermek ve
taşınmazlar üzerinde ayni hak tesis etmek,
10-Amacın gerçekleştirilmesi için gerek
görülmesi durumunda yurt içinde ve yurt dışında vakıf kurmak, gerekli izin
alınarak derneklerin kurabileceği tesisleri kurmak,
11-Uluslararası
faaliyette bulunmak, yurt dışındaki dernek veya kuruluşlara üye olmak ve bu
kuruluşlarla ortak çalışmalar yapmak veya yardımlaşmak,
12-Amacın
gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi halinde, 5072 sayılı Dernek ve
Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun hükümleri
saklı kalmak üzere, kamu kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren
konularda ortak projeler yürütmek,
13-Dernek üyelerinin yiyecek, giyecek
gibi zaruri ihtiyaç maddelerini ve diğer mal ve hizmetlerle kısa vadeli kredi
ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla sandık kurmak,
14-Gerekli görülen yerlerde
temsilcilikler açmak,
Derneğin Faaliyet Alanı
Dernek, sosyal alanda yurt içinde ve
yurt dışında faaliyet gösterir.
Üye Olma Hakkı ve Üyelik İşlemleri
Madde 5- Fiil
ehliyetine sahip bulunan ve derneğin amaç ve ilkelerini benimseyerek bu
doğrultuda çalışmayı kabul eden ve Mevzuatın öngördüğü koşullarını taşıyan her
gerçek ve tüzel kişi bu derneğe üye olma hakkına sahiptir. Ancak, yabancı
gerçek kişilerin üye olabilmesi için Türkiye’de yerleşme hakkına sahip olması
da gerekir. Onursal üyelik için bu koşul aranmaz.
Dernek
başkanlığına yazılı olarak yapılacak üyelik başvurusu, dernek yönetim kurulunca
en çok otuz gün içinde üyeliğe kabul veya isteğin reddi şeklinde karara
bağlanır ve sonuç yazıyla başvuru sahibine bildirilir. Başvurusu kabul edilen
üye, bu amaçla tutulacak deftere kaydedilir.
Derneğin asıl üyeleri,
derneğin kurucuları ile müracaatları üzerine yönetim kurulunca üyeliğe kabul
edilen kişilerdir.
Derneğe maddi ve manevi
bakımdan önemli destek sağlamış bulunanlar yönetim kurulu kararı ile onursal
üye olarak kabul edilebilir.
Üyelikten Çıkma
Madde 6- Her üye
yazılı olarak bildirmek kaydıyla, dernekten çıkma hakkına sahiptir.
Üyenin istifa dilekçesi
yönetim kuruluna ulaştığı anda çıkış işlemleri sonuçlanmış sayılır. Üyelikten
ayrılma, üyenin derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez.
Üyelikten Çıkarılma
Madde 7- Dernek
üyeliğinden çıkarılmayı gerektiren haller.
1-Dernek tüzüğüne aykırı
davranışlarda bulunmak,
2-Verilen görevlerden
sürekli kaçınmak,
3-Yazılı ikazlara rağmen
üyelik aidatını altı ay içinde ödememek,
4-Dernek organlarınca
verilen kararlara uymamak.
5-Üye olma
şartlarını kaybetmiş olmak,
Yukarıda sayılan durumlardan birinin
tespiti halinde yönetim kurulu kararı ile üyelikten çıkarılır.
Dernekten çıkan veya
çıkarılanlar, üye kayıt defterinden silinir ve dernek malvarlığında hak iddia
edemez.
Dernek Organları
Madde 8- Derneğin
organları aşağıda gösterilmiştir.
1-Genel kurul,
2-Yönetim kurulu,
3- Denetim kurulu
Dernek Genel Kurulunun Kuruluş Şekli, Toplanma Zamanı ve
Çağrı ve Toplantı Usulü
Madde 9- Genel kurul, derneğin en yetkili karar organı olup;
derneğe kayıtlı üyelerden oluşur.
Genel kurul;
1-Bu
tüzükte belli edilen zamanda olağan,
2-Yönetim veya denetim
kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya dernek üyelerinden beşte birinin yazılı
isteği üzerine otuz gün içinde olağanüstü toplanır.
Olağan genel kurul, 2
yılda bir, Mayıs ayı içerisinde, yönetim kurulunca belirlenecek gün yer ve
saatte toplanır.
Genel
kurul toplantıya yönetim kurulunca çağrılır.
Yönetim kurulu, genel kurulu toplantıya
çağırmazsa; üyelerden birinin başvurusu üzerine sulh hakimi, üç üyeyi genel
kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir.
Çağrı
Usulü*
Yönetim
kurulu, dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin
listesini düzenler. Genel kurula katılma hakkı bulunan üyeler, en az onbeş gün
önceden, toplantının günü, saati, yeri ve gündemi en az bir gazetede veya
derneğin internet sayfasında ilan edilmek, yazılı olarak bildirilmek, üyenin
bildirdiği elektronik posta adresine ya da iletişim numarasına mesaj
gönderilmek veya mahalli yayın araçları kullanılmak suretiyle toplantıya
çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa,
ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk
toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, altmış günden
fazla olamaz.
Toplantı,
çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu
durum geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için
yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri
bırakma tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler
ikinci toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslara göre yeniden çağrılır.
Genel kurul toplantısı bir defadan
fazla geri bırakılamaz.
Toplantı
Usulü*
Genel kurul, katılma hakkı bulunan
üyelerin salt çoğunluğunun, tüzük değişikliği ve derneğin feshi hallerinde ise
üçte ikisinin katılımıyla toplanır; çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle
toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu
toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının
iki katından az olamaz.
Genel
kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde hazır
bulundurulur. Toplantı yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik
belgeleri, yönetim kurulu üyeleri veya yönetim kurulunca görevlendirilecek
görevliler tarafından kontrol edilir. Üyeler, yönetim kurulunca düzenlenen
listedeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler.
Toplantı
yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı yönetim
kurulu başkanı veya görevlendireceği yönetim kurulu üyelerinden biri tarafından
açılır. Toplantı yeter sayısı sağlanamaması halinde de yönetim kurulunca bir
tutanak düzenlenir.
Açılıştan
sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve yeteri kadar başkan vekili ile
yazman seçilerek divan heyeti oluşturulur.
Dernek
organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan
heyetine kimliklerini göstermeleri ve hazirun listesindeki isimlerinin
karşılarını imzalamaları zorunludur.
Toplantının
yönetimi ve güvenliğinin sağlanması divan başkanına aittir.
Genel
kurulda, yalnızca gündemde yer alan maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır
bulunan üyelerin onda biri tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen
konuların gündeme alınması zorunludur.
Genel
kurulda her üyenin bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır.
Onursal üyeler genel kurul toplantılarına katılabilir ancak oy kullanamazlar.
Tüzel kişinin üye olması halinde, tüzel kişinin yönetim kurulu başkanı veya
temsille görevlendireceği kişi oy kullanır
Toplantıda görüşülen konular ve alınan
kararlar bir tutanağa yazılır ve divan başkanı ile yazmanlar tarafından
birlikte imzalanır. Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler
yönetim kurulu başkanına teslim edilir. Yönetim kurulu başkanı bu belgelerin
korunmasından ve yeni seçilen yönetim kuruluna yedi gün içinde teslim etmekten
sorumludur.
Genel Kurulun Oy kullanma ve Karar Alma
Usul ve Şekilleri
Madde 10- Genel kurulda, aksine karar alınmamışsa, oylamalar açık
olarak yapılır. Açık oylamada, genel kurul başkanının belirteceği yöntem
uygulanır.
Gizli oylama yapılacak olması durumunda
ise, toplantı başkanı tarafından mühürlenmiş kağıtlar veya oy pusulaları üyeler
tarafından gereği yapıldıktan sonra içi boş bir kaba atılır ve oy vermenin
bitiminden sonra açık dökümü yapılarak sonuç belirlenir.
Genel kurul kararları, toplantıya
katılan üyelerin salt çoğunluğuyla alınır. Şu kadar ki, tüzük değişikliği ve
derneğin feshi kararları, ancak toplantıya katılan üyelerin üçte iki
çoğunluğuyla alınabilir.
Toplantısız veya Çağrısız Alınan
Kararlar*
Bütün üyelerin bir araya gelmeksizin
yazılı katılımıyla alınan kararlar ile dernek üyelerinin tamamının bu tüzükte
yazılı çağrı usulüne uymaksızın bir araya gelerek aldığı kararlar
geçerlidir. Bu şekilde karar alınması olağan toplantı yerine geçmez.
Genel Kurulun Görev ve Yetkileri
Madde 11- Aşağıda yazılı hususlar genel kurulca görüşülüp karara
bağlanır.
1-Dernek organlarının
seçilmesi,
2-Dernek tüzüğünün
değiştirilmesi,
3-Yönetim ve denetim
kurulları raporlarının görüşülmesi ve yönetim kurulunun ibrası,
4-Yönetim kurulunca
hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul edilmesi,
5-Dernek için gerekli
olan taşınmaz malların satın alınması ve satılması hususunda
yönetim kuruluna yetki verilmesi,
6-Yönetim kurulunca
dernek çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanacak yöneltmelikleri inceleyip
aynen veya değiştirilerek onaylanması,
7-Dernek yönetim ve
denetim kurullarının kamu görevlisi olmayan başkan ve üyelerine verilecek ücret
ile her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar ile dernek hizmetleri için
görevlendirilecek üyelere verilecek gündelik ve yolluk miktarlarının tespit
edilmesi,
8-Derneğin fesih
edilmesi,
9-Yönetim kurulunun
diğer önerilerinin incelenip karara bağlanması,
10-Mevzuatta genel kurulca
yapılması belirtilen diğer görevlerin yerine getirilmesi,
Genel kurul, derneğin diğer organlarını denetler ve onları
haklı sebeplerle her zaman görevden alabilir.
Genel kurul, üyeliğe kabul ve
üyelikten çıkarma hakkında son kararı verir. Derneğin en yetkili organı olarak derneğin
diğer bir organına verilmemiş olan işleri görür ve yetkileri kullanır.
Yönetim Kurulunun
Teşkili, Görev ve Yetkileri
Madde 12- Yönetim kurulu, Dokuz asil ve Dokuz yedek üye olarak
genel kurulca seçilir.
Yönetim kurulu, seçimden sonraki ilk
toplantısında bir kararla görev bölüşümü yaparak başkan, başkan yardımcısı,
sekreter, sayman ve üyeyi belirler.
Yönetim kurulu, tüm
üyelerin haber edilmesi şartıyla her zaman toplantıya çağrılabilir. Üye
tamsayısının yarısından bir fazlasının hazır bulunması ile toplanır. Kararlar,
toplantıya katılan üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır.
Yönetim kurulu asıl
üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu taktirde genel
kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması
mecburidir.
Yönetim Kurulunun
Görev ve Yetkileri
Yönetim kurulu aşağıdaki
hususları yerine getirir.
1-Derneği temsil etmek
veya bu hususta kendi üyelerinden bir veya birkaçına yetki vermek,
2-Gelir ve gider
hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek döneme ait bütçeyi hazırlayarak
genel kurula sunmak,
3-Derneğin çalışmaları
ile ilgili yönetmelikleri hazırlayarak genel kurul onayına sunmak
4-Genel kurulun verdiği
yetki ile taşınmaz mal satın almak, satmak, bina veya tesis inşa ettirmek, kira
sözleşmesi yapmak.
5-Gerekli görülen
yerlerde temsilcilik açılmasını sağlamak
6-Genel kurulda alınan
kararları uygulamak,
7-Her faaliyet yılı
sonunda derneğin işletme hesabı tablosu veya bilanço ve gelir tablosu ile
yönetim kurulu çalışmalarını açıklayan raporunu düzenlemek, toplandığında genel
kurula sunmak,
8- Bütçenin
uygulanmasını sağlamak,
9-Derneğe üye alınması
veya üyelikten çıkarılma hususlarında karar vermek.
10-Derneğin amacını
gerçekleştirmek için her çeşit kararı almak ve uygulamak,
11-Mevzuatın kendisine verdiği diğer
görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak,
Denetim Kurulunun
Teşkili, Görev ve Yetkileri
Madde 13- Denetim kurulu, üç asıl ve üç yedek üye olarak genel kurulca
seçilir.
Denetim kurulu asıl
üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu taktirde genel
kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması
mecburidir.
Denetim Kurulunun Görev
ve Yetkileri
Denetim kurulu; derneğin, tüzüğünde
gösterilen amaç ve amacın gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen
çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter, hesap
ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını,
dernek tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve bir yılı geçmeyen
aralıklarla denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde yönetim kuruluna
ve toplandığında genel kurula sunar.
Denetim kurulu; gerektiğinde genel
kurulu toplantıya çağırır.
Derneğin Gelir Kaynakları
Madde 14- Derneğin
gelir kaynakları aşağıda sayılmıştır.
1-Üye Aidatı: Üyelerden aylık olarak 10
TL, Yıllık olarakta 120.TL TL aidat alınır. Bu miktarları arttırmaya veya
eksiltmeye genel kurul yetkilidir.
2-Gerçek ve tüzel kişilerin kendi
isteği ile derneğe yaptıkları bağış ve yardımlar.
3-Dernek tarafından tertiplenen çay ve
yemekli toplantı, gezi ve eğlence, temsil, konser, spor yarışması ve konferans
gibi faaliyetlerden sağlanan gelirler,
4-Derneğin mal varlığından elde edilen gelirler,
5-Yardım toplama hakkındaki mevzuat
hükümlerine uygun olarak toplanacak bağış ve yardımlar.
6-Derneğin, amacını gerçekleştirmek
için ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek amacıyla giriştiği ticari
faaliyetlerden elde edilen kazançlar.
7-Derneğin gelir, giderleri için
bankalarda vadeli, vadesiz, hesap açmaya, kapamaya, İnternet bankacılığı için
şifre almaya, EFT, havale yapmak gibi her türlü görevler yönetim kurulunun
yetkilendirdiği kişiler tarafından yapılır.
Derneğin Defter Tutma Esas ve Usulleri ve Tutulacak
Defterler *
Madde 15- Defter
tutma esasları;
Dernekte, işletme hesabı esasına göre
defter tutulur. Ancak, yıllık brüt gelirin Dernekler Yönetmeliğinin 31.
Maddesinde belirtilen haddi aşması durumunda takip eden hesap döneminden
başlayarak bilanço esasına göre defter tutulur.
Bilanço esasına geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap
döneminde yukarıda belirtilen haddin altına düşülürse, takip eden yıldan
itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir.
Yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın yönetim kurulu
kararı ile bilanço esasına göre defter tutulabilir.
Derneğin
ticari işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme için, ayrıca Vergi Usul
Kanunu hükümlerine göre defter tutulur.
Kayıt
Usulü
Derneğin defter ve kayıtları Dernekler
Yönetmeliğinde belirtilen usul ve esasa uygun olarak tutulur.
Tutulacak
Defterler
Dernekte, aşağıda
yazılı defterler tutulur.
a) İşletme hesabı
esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
1-Karar Defteri:
Yönetim kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu deftere yazılır ve
kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır.
2-Üye Kayıt
Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve çıkış
tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat
miktarları bu deftere işlenebilir.
3-Evrak Kayıt
Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra numarası ile bu deftere
kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve giden evrakın kopyaları dosyalanır.
Elektronik posta yoluyla gelen veya giden evraklar çıktısı alınmak suretiyle
saklanır.
4-İşletme Hesabı
Defteri: Dernek adına alınan gelirler ve yapılan giderler açık ve düzenli
olarak bu deftere işlenir.
5-Alındı Belgesi
Kayıt Defteri: Alındı belgelerinin seri ve sıra numaraları, bu belgeleri alan
ve iade edelerin adı, soyadı ve imzaları ile aldıkları ve iade ettikleri
tarihler bu deftere işlenir.
6-Demirbaş
Defteri: Derneğe ait demirbaşların edinme tarihi ve şekli ile kullanıldıkları
veya verildikleri yerler ve kullanım sürelerini dolduranların kayıttan
düşürülmesi bu deftere işlenir.
a) Alındı Belgesi
Kayıt Defteri ile Demirbaş Defterinin tutulması zorunlu değildir.
b) Bilanço
esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
1-(a) bendinin 1,
2 ve 3.üncü alt bentlerinde kayıtlı defterler bilanço esasında defter tutulması
durumunda da tutulur.
2-Yevmiye Defteri ve Büyük Defter: Bu
defterlerin tutulma usulü ile kayıt şekli Vergi Usul Kanunu ile bu Kanununun
Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden yayımlanan Muhasebe Sistemi
Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.
Defterlerin
Tasdiki
Dernekte, tutulması zorunlu olan
defterler (Büyük Defter hariç), kullanmaya başlamadan önce il dernekler
müdürlüğüne veya notere tasdik ettirilir. Bu defterlerin kullanılmasına
sayfaları bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak,
bilanço esasına göre tutulan Yevmiye Defteri’nin kullanılacağı yıldan önce
gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur.
Gelir
Tablosu ve Bilanço Düzenlenmesi
İşletme hesabı esasına göre kayıt
tutulması durumunda yıl sonlarında (31 Aralık) (Dernekler Yönetmeliği EK-16’da
belirtilen) “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir. Bilanço esasına göre defter
tutulması durumunda ise, yılsonlarında (31 Aralık), Maliye Bakanlığınca
yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas alarak bilanço ve
gelir tablosu düzenlenir.
Derneğin Gelir ve Gider İşlemleri*
Madde
16- Gelir ve gider belgeleri;
Dernek gelirleri,
(Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de örneği bulunan) “Alındı Belgesi” ile tahsil
edilir. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili halinde banka
tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi
yerine geçer.
Dernek giderleri ise fatura, perakende
satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak
derneğin, Gelir Vergisi Kanununun 94’üncü maddesi kapsamında bulunan ödemeleri
için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu kapsamda da
bulunmayan ödemeleri için (Dernekler Yönetmeliği EK-13’te örneği buluna) “Gider
Makbuzu” veya “Banka Dekontu” gibi belgeler harcama belgesi olarak kullanılır.
Dernek tarafından kişi, kurum veya
kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri (Dernekler Yönetmeliği
EK-14’te örneği bulunan) “Ayni Yardım Teslim Belgesi” ile yapılır. Kişi, kurum
veya kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri
ise (Dernekler Yönetmeliği EK-15’te örneği bulunan) “Ayni Bağış Alındı Belgesi”
ile kabul edilir.
Bu belgeler; Ek-13, Ek-14 ve Ek-15’te
gösterilen biçim ve ebatta, müteselsil seri ve sıra numarası taşıyan, kendinden
karbonlu elli asıl ve elli koçan yaprağından meydana gelen ciltler veya
elektronik sistemler ve yazı makineleri aracılığıyla yazdırılacak form veya
sürekli form şeklinde bastırılır. Form veya sürekli form şeklinde bastırılacak
belgelerin, belirtilen nitelikte olması zorunludur.
Alındı
Belgeleri
Dernek
gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı Belgeleri” (Dernekler Yönetmeliği
EK- 17’de gösterilen biçim ve ebatta) yönetim kurulu kararıyla, matbaaya
bastırılır.
Alındı belgelerinin bastırılması ve
kontrolü, matbaadan teslim alınması, deftere kaydedilmesi, eski ve yeni
saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi ile dernek adına gelir
tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına
ve toplanılan gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin
ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
Yetki Belgesi
Yönetim kurulu asıl üyeleri hariç,
dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek
suretiyle, yönetim kurulu kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek
kişilerin açık kimliği, imzası ve fotoğraflarını ihtiva eden (Dernekler
Yönetmeliği Ek-19’da yer alan) “Yetki Belgesi” dernek tarafından iki nüsha
olarak düzenlenerek, dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır. Yönetim kurulu
asıl üyeleri yetki belgesi olmadan gelir tahsil edebilir.
Yetki belgelerinin süresi yönetim
kurulu tarafından en çok bir yıl olarak belirlenir. Süresi biten yetki
belgeleri birinci fıkraya göre yenilenir. Yetki belgesinin süresinin bitmesi
veya adına yetki belgesi düzenlenen kişinin görevinden ayrılması, ölümü, işine
veya görevine son verilmesi gibi hallerde, verilmiş olan yetki belgelerinin
dernek yönetim kuruluna bir hafta içinde teslimi zorunludur. Ayrıca, gelir
toplama yetkisi yönetim kurulu kararı ile her zaman iptal edilebilir.”
Gelir
ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi;
Defterler hariç olmak üzere, dernek
tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama belgeleri ve diğer belgeler
özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere, kaydedildikleri
defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle saklanır.
Beyanname
Verilmesi*
Madde 17- Derneğin, bir önceki yıla ait faaliyetleri ile gelir ve
gider işlemlerinin yıl sonu itibarıyla sonuçlarına ilişkin (Dernekler
Yönetmeliği EK-21’de bulunan) “Dernek Beyannamesi” dernek yönetim kurulu
tarafından doldurarak, her takvim yılının ilk dört ayı içinde dernek başkanı
tarafından mahallin mülki idare amirliğine verilir.
Bildirim
Yükümlülüğü *
Madde 18-Mülki amirliğe yapılacak bildirimler;
Genel
Kurul Sonuç Bildirimi
Olağan veya olağanüstü genel kurul
toplantılarını izleyen otuz gün içinde, yönetim ve denetim kurulları ile diğer
organlara seçilen asıl ve yedek üyeleri içeren (Dernekler Yönetmeliği Ek-3’te
yer alan) Genel Kurul Sonuç Bildirimi mülki idare amirliğine verilir. Genel
kurul toplantısında tüzük değişikliği yapılması halinde; genel kurul toplantı
tutanağı, tüzüğün değişen maddelerinin eski ve yeni şekli, her sayfası yönetim
kurulu üyelerinin salt çoğunluğunca imzalanmış dernek tüzüğünün son şekli, bu
fıkrada belirtilen süre içinde ve bir yazı ekinde mülki idare amirliğine
verilir
Taşınmazların Bildirilmesi
Derneğin edindiği taşınmazlar tapuya
tescilinden itibaren otuz gün içinde (Dernekler Yönetmeliği EK-26’da sunulan)
“Taşınmaz Mal Bildirimini doldurmak suretiyle mülki idare amirliğine
bildirilir.
Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi
Dernek tarafından,
yurtdışından yardım alınacak olması durumunda yardım alınmadan önce (Dernekler
Yönetmeliği EK-4’te belirtilen) “Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi” doldurup
mülki idare amirliğine bildirimde bulunulur.
Nakdi yardımların bankalar aracılığıyla
alınması ve kullanılmadan önce bildirim şartının yerine getirilmesi zorunludur.
Değişikliklerin Bildirilmesi
Derneğin yerleşim
yerinde meydana gelen değişiklik (Dernekler Yönetmeliği EK-24’te belirtilen)
“Yerleşim Yeri Değişiklik Bildirimi”; genel kurul toplantısı dışında dernek
organlarında meydana gelen değişiklikler (Dernekler Yönetmeliği EK-25’te
belirtilen) “Dernek Organlarındaki Değişiklik Bildirimi” doldurulmak suretiyle,
değişikliği izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine bildirilir.
Dernek tüzüğünde yapılan değişiklikler
de tüzük değişikliğinin yapıldığı genel kurul toplantısını izleyen otuz gün
içinde, genel kurul sonuç bildirimi ekinde mülki idare amirliğine bildirilir.
Temsilcilik Açma*
Madde 19- Dernek, gerekli gördüğü yerlerde dernek faaliyetlerini
yürütmek amacıyla yönetim kurulu kararıyla temsilcilik açabilir. Temsilciliğin
adresi, yönetim kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya
kişiler tarafından o yerin mülkî idare amirliğine yazılı olarak bildirilir.
Temsilcilik, dernek genel kurulunda temsil edilmez.
Derneğin
İç Denetimi
Madde 20-Dernekte genel kurul, yönetim kurulu veya denetim kurulu
tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim
yaptırılabilir. Genel kurul, yönetim kurulu veya bağımsız denetim
kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, denetim kurulunun yükümlülüğünü ortadan
kaldırmaz.
Denetim kurulu tarafından en geç yılda
bir defa derneğin denetimi gerçekleştirilir. Genel kurul veya yönetim kurulu,
gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına
denetim yaptırabilir.
Derneğin Borçlanma
Usulleri
Madde 21-Dernek amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini
yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde yönetim kurulu kararı ile borçlanma
yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet alımı konularında olabileceği
gibi nakit olarak ta yapılabilir. Ancak bu borçlanma, derneğin gelir kaynakları
ile karşılanamayacak miktarlarda ve derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte
yapılamaz.
Tüzüğün Ne Şekilde
Değiştirileceği
Madde 22-Tüzük
değişikliği genel kurul kararı ile yapılabilir.
Genel kurulda tüzük değişikliği
yapılabilmesi için genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu
aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda
ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı,
yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Tüzük değişikliği için
gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan
üyelerin oylarının 2/3’ü’dür. Genel kurulda tüzük değişikliği oylaması açık
olarak yapılır.
Derneğin Feshi ve Mal
Varlığının Tasfiye Şekli
Madde 23-Genel kurul, her zaman derneğin feshine karar verebilir.
Genel kurulda fesih konusunun
görüşülebilmesi için genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu
aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda
ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı,
yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Fesih kararının alınabilmesi için
gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan
üyelerin oylarının 2/3’ü’dür. Genel kurulda fesih kararı oylaması açık olarak
yapılır.
Tasfiye
İşlemleri
Genel kurulca
fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi son
yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere,
feshe ilişkin genel kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme
halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün
işlemlerde dernek adında “Tasfiye halinde Hopalılar Derneği” ibaresi
kullanılır.
Tasfiye kurulu,
mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi işlemlerini
baştan sonuna kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce derneğin
hesaplarını inceler. İnceleme esnasında derneğe ait defterler, alındı
belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin
tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye
işlemeleri sırasında derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları
paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda
alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden
sonra kalan tüm para, mal ve hakları, genel kurulda aynı amaçlı bir vakıf
kurulduğu için fesh ediliyorsa belirlenen vakfa devredilir. Genel kurulda,
devredilecek yer belirlenmemişse dernek meri kanun gereği fesih ediliyorsa
derneğin tüm nakit ve mal varlığı Hopa
Belediyesine devredilir.
Tasfiyeye ilişkin
tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki idare
amirliklerince haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay
içinde tamamlanır.
Derneğin para, mal
ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip tasfiye
kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile dernek merkezinin
bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye
tutanağının da eklenmesi zorunludur.
Derneğin defter ve belgelerini tasfiye
kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev,
bir yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma
süresi beş yıldır.
Hüküm Eksikliği
Madde 24- Bu
tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve bu
Kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer
mevzuatın dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.
Madde 25- Hopalılar
Derneği ekli listede isimleri belirtilen kişiler tarafından kurulmuştur.